StatCounter

Prevazilazenje socijalne anksioznosti (socijalne fobije) korak po korak Ovaj blog je prevod terapije za socijalnu anksioznost. Preveo sam je volonterski, amaterski, sa audio traka. Ovo sto vidite ovde je potpuno besplatno. Imam samo jednu molbu za sve vas: Pisite o ovome na forumima gde je tema socijalna anksioznost, o ovoj terapiji. Pomozite da i drugi ljudi saznaju za ovo. Sto vise ljudi bude spaseno od socijalne anksioznosti, tim bolje!

Grupne terapije:

Beograd: bgdcbt@groupmail.c om, bgdcbt@gmail.co m
Podgorica: 7wazari@gmail.co m
Niš: soc.anx.nis@outloo k.com

Wednesday, December 2, 2009

Seansa br 10 - prvi deo

Ovo je seansa br 10 serije Prevazilazenje socijalne anksioznosti korak po korak. Mnogi ljudi postanu uzbudjeni kad "izjave o pravima" ojacaju, i kad vise poveruju u njih. U stvari jedna od izjava na kojoj radite ovih proslih nedelja mozda ce da "skljocne" u vasem umu. Makar pocinje da daje neka zanimljiva pitanja. Na primer:
- Ja imam pravo da budem sam svoj, zar ne?
- Ja ne moram da pokusavam da udovoljim svima. Zar ne?
- Ja mogu da kazem "ne" ljudima kad pokusavaju da me nateraju da uradim nesto sto ne zelim. Zar ne?
- Ja zasluzujem da budem srecan i da uzivam u zivotu. Zar ne?
- Ja ne moram da dajem izgovore za moje ponasanje. Zar ne?
- Mozda, ja samo treba da budem sam svoj i da zaboravim sta drugi misli.
Nikad nisam radio sa nekim ko ima poremecaj socijalne anksioznosti a ko je ponosan, arogantan, zao. Zato ne brinite da ce vas izjave o pravima pretvoriti u sebicnu osobu. Nece. Ali ce vam dozvoliti da shvatite da vi sigurno zasluzujete da budete srecni, da zivite u sadasnjem trenutku i da ne brinete o tudjim idejama i misljenjima o vama.

Zasto? Jer ste vi u redu, onakvi kakvi ste. Ako vas drugi ljudi ne vole bez opravdanog razloga, mora da nesto nije u redu sa njima. Dok citate sebi izjave o pravima svaki dan, probajte da budete u dodiru sa njihovim osecanjima, njihovom snagom i moci kao i mentalnim kognitivnim elementima. Kako pojacavate ova verovanja koje pravedno zasluzujete, pocecete da osecate ta verovanja kao suprotnost tome sto imate misli koje iskacu u vasem umu. Vi zasluzujete da budete srecni. Zasluzujete da osecate zadovoljstvo. Imate pravo da zivite u sadasnjem trenutku i da uzivate.

Ova glavna fundamentalna verovanja su prava koja zelimo da nastavite da citate svaki dan. Procitajte i pregledajte proslonedeljnu seansu.

Kad sam bio u periodu koji sam nazivao "najgora godina moje anksioznosti", znao sam da imam ta prava, ali nisam OSECAO da imam ta prava. Kako mi je bilo sve bolje, ta osecanja su postajala snaznija i naucio sam da kazem NE drugima kada je trebalo i odbijao sam da budem umesan u situacije koje su negativne i nezdrave za mene. U stvari, ja sam ojacao svoju moc. Samo te stare ANT misli i inhibicije koje su dosle sa njima, su me sprecile da vidim sebe ispravno i da shvatim sta mogu da uradim realno.

Prosle nedelje smo proveli nesto vremena diskutujuci o nasim osecanjima i zasto razmisljanje o njima moze da nas zarobljava i zaglavi nas u bolesnom ciklusu anksioznosti. Osecanja su takodje cesto lazovi. I pokusaji da shvatimo svaki mali detalj o tim osecanjima je besciljno mucenje i samo pogorsava stvari. Zato ucimo da zaustavimo automatsko negativno razmisljanje i da prestanemo da pokusavamo da shvatimo zasto imamo ta anksiozna osecanja. Razmisljanje o ovome nas zarobljava, cini nas neusaglasene i imobilne. Treba da prestanemo da razmisljamo i da pocnemo da delujemo.

Tokom godina kada je socijalna anksioznost zarobila moj zivot, secam se kako mi je bilo tesko da upoznam druge ljude, da pokusavam da odrzim da razgovor tece, a ponekad i samo da odgovorim na necije pitanje kad sam se osecao lose. U mojem umu, ja sam se osecao inferiorno i da ja nisam vazan kao drugi ljudi. U to vreme ja bih rekao da ja nisam dobar, da mi nikad nista ne ide dobro. O tom verovanju cak nisam ni diskutovao sam sa sobom. To je bilo nesto sto sam prihvatio kao cvrstu cinjenicu.
"Ja nisam bio dobar u upoznavanju sa drugim ljudima."
"Ja nisam bio dobar u odrzavanju razgovora sa ljudima."
Ja cak nisam bio dobar u tome da kazem dovidjenja ljudima, da odem odatle. U stvari, ja bih generalizovao i rekao: "Ja nisam dobar." Ja nisam mislio da je moguce da mi bude bolje. Mislio sam da sam jedini na svetu, i da sam beznadezan slucaj.

Misli koje su me stalno "napadale" o tome da sam smatrao da sam neadekvatan, su bile moj najgori neprijatelj. Drugacije receno, ja sam bio svoj najgori neprijatelj. Zbog mog verovanja da nisam dovoljno dobar, ja sam porazio sebe pre nego sto je bitka ikad pocela. Bilo mi je tesko da utisam svoje unutrasnje negativne misli. ANT misli su stalno jurile mojim umom:
"Sta ova osoba misli o meni? Ako primete moju anksioznost, nece me voleti. Mogao sam probati da ih upoznam, ali nakon izvesnog vremena ce upoznati pravog mene i onda me nece voleti. Pa zasto onda i pokusavati? Ja nisam dobar. Nikad necu imati nijednog prijatelja."
Te moje stare automatske negativne misli me podsecaju na stare siledzijske lazove. Kad pogledam unazad, situacija koju sam tada smatrao tako teskom je situacija o kojoj vise ni ne razmisljam. Predstavljanje me ne brine. Ja o tome ni ne razmisljam. Ako neko izabere da me ne voli, to je njegova losa sreca. Ali ja vise ne ocekujem da se to desi. Ustvari, ja sam prilicno dopadljiv covek. I ja ocekujem da me ljudi vole i da im se svidjam.

Sta se desilo? U jednom trenutku, ja sam napokon zaustavio te ANT misli da me muce i maltretiraju. Ionako, sve sto su radile je da su me lagale, ponovo i ponovo, godinu za godinom. Preko dvadeset godina su me lagale i sto je najgore, ja sam im verovao. Posto sam im verovao, mozete da vidite zasto mi nije bilo bolje.

Zbog sopstvenog iskustva, nemam bolji nacin da nazovem te ANT misli osim kao velike, zle, siledzijske lazove! Kad koristim rec siledzija, to je upravo ono sto mislim. One me lazu, i prisiljavaju me. Ja dozvoljavam sebi da me uplase, ali one su lazovi. Nikad ne govore istinu. I ja sam verovao ovim lazima preko 20 godina. One pokusavaju i vas da nadjacaju. Pokusavaju da vas povuku dole i da vam pricaju o neprijatnim stvarima iz proslosti. Ali mi im necemo vise dozvoliti da to rade. Sto vise razumete ovo i sto vise radite suprotno, to vise necete upasti u njihovu zamku.

Mozda cete me pitati: Zasto ih zoves siledzijskim lazovima? Ja zovem te moje stare misli siledzijskim lazovima jer sam ja mogao da se predstavim, bio sam sposoban da budem ukljucen u razgovore i mogao sam da se osecam prijatno u grupi ljudi. Uvek sam bio sposoban da to radim. Ali ANT lazi u mojoj glavi su mi rekle da nisam. I sto sam se vise dvoumio, i verovao im, vise sam dozvolio da je ono sto sam rekao, istina. Poceo sam da se bojim da razgovaram sa drugim ljudima i sve je od tada krenulo na zlo. Ali to su bile siledzijske lazi. Ja nisam morao da ih prihvatim. Bar da mi je neko u to vreme ukazao na njih... Ali nije bilo pomoci za socijalnu anksioznost u tim danima.

Nas sledeci prirucnik je u vezi sa time sta moze uciniti siledzijsko ANT razmisljanje. Sledi prirucnik:

Nazad <<     Dalje >>

1 comment:

  1. Svaka ti cast zbog ovoga sto radis. Ovi tekstovi su odlicni. Mislim da ces i ti ovo bolje upoznati i usvojiti dok budes prevodio.
    Hvala!

    ReplyDelete

Followers