StatCounter

Prevazilazenje socijalne anksioznosti (socijalne fobije) korak po korak Ovaj blog je prevod terapije za socijalnu anksioznost. Preveo sam je volonterski, amaterski, sa audio traka. Ovo sto vidite ovde je potpuno besplatno. Imam samo jednu molbu za sve vas: Pisite o ovome na forumima gde je tema socijalna anksioznost, o ovoj terapiji. Pomozite da i drugi ljudi saznaju za ovo. Sto vise ljudi bude spaseno od socijalne anksioznosti, tim bolje!

Grupne terapije:

Beograd: bgdcbt@groupmail.c om, bgdcbt@gmail.co m
Podgorica: 7wazari@gmail.co m
Niš: soc.anx.nis@outloo k.com

Sunday, November 22, 2009

Seansa br 9 - prvi deo

Ovo je seansa br 9 serije Prevazilazenje socijalne anksioznosti korak po korak. Na Institutu za socijalnu anksioznost, mi imamo jednom nedeljno susrete grupe bihejvioralne terapije za ljude sa socijalnom anksioznoscu. Drzimo ove grupne susrete bihejvioralne terapije utorkom, sredom i subotom uvece od 1994. godine. Vec ste culi ovu pricu ali cu je ja namerno sumirati za vas ponovo jer je vazna. Ova poruka mora duboko potonuti u vas um tako da vase misli i verovanja mogu biti promenjeni za stalno.

Jedno vece dok sam ulazio u prostoriju za bihejvioralnu grupu, cuo sam da jedna ucesnica kaze:
- Oh, ja mrzim da idem okolo u tom krugu! Misao o tome me plasi na smrt! Dok cekam moj red, mislim da cu umreti! Mrzim to!

Osoba pored nje se slozila. Sva ta anksioznost iscekivanja se samo pojacavala i pojacavala i pojacavala. "To je tako strasno! To je deo sastajanja koji ja najvise mrzim!"

Kad sam cuo ono sto je receno, znao sam da je vreme za razgovor. Zena koja je rekla ovo, je zena koja je bila uspesna i vrlo profesionalna, dodao bih, u davanju neformalnih i formalnih predstavljanja kad je dosao njen red. Takodje je radila caskanja i govore pred ostalima, tada, kad bi dosao njen red. Ona je ustvari bila vrlo dobra kad je bila u centru paznje. I mi smo to pojacavali, tako sto smo nastavljali sa kruzenjem u krugu. Ali sada vidim da ovo nije bilo dovoljno. Trebali smo da uradimo jos neke stvari. Morali smo da imenujemo proces obilazenja u krugu ili u grupi, cekajuci vas red da se predstavite ili da kazete nesto. Imenovanje koje indikuje na teskoce za nas sa socijalnom anksioznoscu. Ali takodje i imenovanje koje nam dozvoljava da to vidimo u drugacijem svetlu i sa drugacije perspektive. Jedan od nasih clanova je smislio ime koje jos koristimo danas. Mi to zovemo "krug smrti".

Vau! - reci cete. To zvuci tako negativno i kobno. Mozda, ali kad mislite o tome, ne bas. Cak i od pocetka. Ime je takav paradoks da se svako smeje na njega. To je kao, da, krug jeste tezak za nas i da, niko od nas ne voli anksioznost iscekivanja koju krug izaziva. Ali, da li izaziva smrt? Da li je tako ekstreman? Da li je stvarno kraj sveta? I zar se ne osecam bolje kad pocnem da govorim? Clanovi grupe, u stvari, su izabrali brzo ovo ime, smejali su se i otad koristimo ovo ime na terapijaskim grupama. U stvari, kad se ljudi pomicu nagore na njihovoj hijerarhiji anksioznosti i kad se osecaju malo bolje, malo manje anksiozno, i malo vise samopouzdano, sugerisace: Zasto ne idemo u krug smrti danas?

Nazad na moju pricu. Krug gnjavi ljude i oni govore kako je strasno bilo. Iako su odradili vrlo dobar posao kad je bio njihov red da kazu ili urade nesto. Morao sam pitati grupu jedno vazno pitanje.
- Da li se secate prirucnika Preokretanje ANT-ova, treci deo? Prirucnik koji kaze zasto mozak cuje i veruje u sve sto vi kazete?
Svi su se slagali i klimali glavom.
- Pa, rekao sam drugoj grupi clanova, sta mislite, sta ste malopre uradili u zadnjem krugu smrti? Da li je vase pretstavljanje bilo OK? Dobro? Lose? Neutralno? Sta mislite?
- Meni je sve zvucalo dobro, rekao je jedan covek.
- Da, i meni je sve bilo dobro, rekla je zena, izrazavajuci komentar, ali kao ANT verovanje.
Izgleda da se svako slagao da je onaj drugi uradio dobar posao.
- A mi ne gledamo na savrsenstvo, podsetio sam ih. Sva ljudska bica imaju pravo da pogrese i svako ih pravi. Ali ste vi napravili vrlo profesionalan posao pre nekoliko minuta. Ja nisam lagao, inace. Ili pokusavao da izgradim njihovo samopouzdanje. Da sam to uradio, to ne bi pomoglo u terapiji. Ako nesto treba da se poboljsa, mislim da je vazno da to kazem. Deo moje uloge je da budem racionalan i da ohrabrujem svakog drugog da takodje bude racionalan. Oni su nastavili da klimaju glavama. Neki shvatajuci istinitost mojih reci, a neki su klimali jer su svi drugi klimali.
- Pa, sta mislite o Suzaninom predstavljanju? - pitao sam.
- Vrlo dobro! - Ken je odgovorio.
- Zaista je zvucala vrlo profesionalno. Nisam cuo uopste nikakvu anksioznost u njenom glasu.
Bilo je jos klimanja glavom u krugu. Uhvatio sam njihove poglede pre nego sto sam nastavio.
- Onda, znate sta? Mi imamo problem.
Ovaj put nije bilo klimanja glavama. Samo zacudjeni pogledi.
- Cini mi se da ste svi uradili dobar posao u vezi onog sto ste odabrali da radite u krugu smrti. Vi ste mi bas rekli da je Suzana odradila dobar posao i da je zvucala profesionalno.
Niko nije rekao nista ali se klimanje vratilo.
- Pa ako su svi uradili dobar posao, onda je izvodjenje bihejvioralne terapije sasvim dobro. Problem je da ne unosite kognitivnu terapiju u to.
Sada je bilo vise zacudjenih pogleda.
- Ono sto mislim je da uprkos anksioznosti koju osecate, vi ste jos uvek uradili dobar posao u svemu sto ste odabrali da uradite u krugu smrti. Mi smo bas obisli krug. Predstavili ste se. Vas govor, vasa prezentacija, vasa prica pred svima, i svi ste uradili dobar posao. U stvari, mislim da nijedna druga grupa nije uradila bolji posao od ovog koji ste vi sad odradili.
Pauzirao sam da bi recenica potonula.
- Ali vi govorite sebi laz! Neki od vas su komentarisali kako mrze krug smrti jer je to toliko strasno! Sada zastanimo ovde. Budimo racionalni.
1. Vi ste upravo uradili posao bolje od proseka.
2. Svi ste zvucali dobro. Vi ste rekli cak da su drugi zvucali profesionalno.
3. Dakle, krug ne moze biti tako los. Vi ste ustvari bili sasvim dobri u njemu. Vi cinite napredak svake nedelje. Napredak koji primecuju svi u grupi, ukljucujuci i mene.
Sada, mi treba da pocnemo da govorimo nasem mozgu istinu. Nesto ovako:
- Hej, cekaj malo. Ja sam uradio prilicno dobar posao. Mozda nisam bio savrsen, ali sam uradio sasvim dobro. Dakle, pricanje u krugu stvarno nije nista narocito! To nije nesto u cemu ja posebno uzivam trenutno, ali to takodje nije kraj sveta. Ja cu nastaviti sa ovim racionalnim stavom i samo nastaviti.
Zato sto vas mozak cuje sve sto vi kazete, ne zelite da mu se kaze da mrzite to sto idete okolo i sto radite u krugu smrti, kada vi to ustvari radite sasvim dobro. Sva bihejvioralna terapija koju radite, nece imati efekta ukoliko ne pocnete sebi da govorite istinu. Prestanite da govorite da mrzite da idete okolo u krugu smrti. Zamenite tu izjavu sa casnijom procenom. Kazite sebi:
- Ja nikad nisam narocito voleo da idem u krugu smrti i da predstavljam sebe. Ali ja to radim sada i radim sasvim dobar posao. Svake nedelje postaje mi malo lakse i lakse. Krug nije tako velika stvar kao sto sam ja mislio da jeste. Mislim da ja mozda opet naduvavam stvari izvan stvarnih srazmera.
Praveci ovakve izjave vi stavljate kognitivnu terapiju zajedno sa bihejvioralnom terapijom. Vi cinite ono sto treba da radite da bi vam bilo bolje i kazete sebi istinu o onom sto radite. Kada se kognitivno i bihejvioralno poklope ovako, sve funkcionise bolje i desava se brze. Nas krug smrti je paradoksalan i smesan. Istina je da ljudi sa socijalnom anksioznoscu ne vole da zapocinju da idu okolo u krug, cekajuci na svoj red i onda govoreci nesto. Ali svako zna, da bi mu bilo bolje, to je deo terapije koji mora da se odradi.

Mi obicno pocinjemo sa krugom smrti u drugoj ili trecoj nedelji u grupi. I neverovatna stvar je da ljudima ide vrlo dobro u predstavljanju, citanju, prezentacijama, caskanjima ili sta god odaberu da rade, i to vrlo brzo. U stvari, u grupi o kojoj sam vam pricao na pocetku ove seanse, svaki clan grupe je isao duz grupe vrlo dobro nakon tri nedelje. Ja sam im rekao iskrenu istinu kad sam rekao da su uradili bolji posao u predstavljanju i prezentacijama nego poslovni ljudi. Oni su iskreno dobri, ali njihov mozak jos uvek ne priznaje ono sto su oni u stanju da urade. Svaki clan grupe je bio zapanjen onim sto drugi clanovi grupe rade. Ali kad je dosao red na njega, nije se osecao jos kao da se poboljsao toliko.

Ta stara verovanja, naravno, su ANT lazi. I sto vise mozemo da ih identifikujemo kao ANT lazi, tim bolje. Tako smo brzo usli iz kruga smrti u zabavni nacin rada jer sto smo vise govorili ovo i ponavljali, to je postalo vise istinito i ispravno, pod pretpostavkom da vi stvarno radite na bihejvioralnoj terapiji. Vas mozak cuje sve sto kazete, i proba da to uzme bukvalno. Zato budite pazljivi. Nemojte reci da mrzite nesto. Nemojte reci da ne mozete nesto da uradite. Nemojte reci da je nesto previse strasno da bi to probali. Svaki put kad pravite ovakvu negativnu izjavu, vi samo pojacavate vasu anksioznost i bespomocnost vasem mozgu.

Umesto toga, zamenite te ANT lazi sa izjavama kao:
- Ja nikad nisam voleo sastanke, ali MOZDA to nije tako lose kao sto sam nekad mislio da jeste. Mozda cu uvideti da ja mogu reci vise nego sto sam mislio da mogu.
Primetite da je ova zamenjena izjava racionalna i realisticna. Mozda je jos vaznije da je istinita. Zato kazite sebi istinu o tome sta se desava u vasem zivotu. Nemojte se vracati tom starom nacinu razmisljanja i nemojte puniti vas um sa tim ANT mislima. Natavite koristiti prirucnike i nastavite da menjate te neuroputanje u vasem mozgu. Vas mozak cuje sve sto vi kazete i veruje u to. Zato pocnite da mu govorite istinu.

Nazad <<     Dalje >>

No comments:

Post a Comment

Followers