StatCounter

Prevazilazenje socijalne anksioznosti (socijalne fobije) korak po korak Ovaj blog je prevod terapije za socijalnu anksioznost. Preveo sam je volonterski, amaterski, sa audio traka. Ovo sto vidite ovde je potpuno besplatno. Imam samo jednu molbu za sve vas: Pisite o ovome na forumima gde je tema socijalna anksioznost, o ovoj terapiji. Pomozite da i drugi ljudi saznaju za ovo. Sto vise ljudi bude spaseno od socijalne anksioznosti, tim bolje!

Grupne terapije:

Beograd: bgdcbt@groupmail.c om, bgdcbt@gmail.co m
Podgorica: 7wazari@gmail.co m
Niš: soc.anx.nis@outloo k.com

Tuesday, November 17, 2009

Seansa br 8 - treci deo

Mi ovo radimo u bihejvioralnim terapeutskim grupama, koje se sastaju subotom. Mi vezbamo na situacijama koje izazivaju anksioznost kao sto su formalna i neformalna predstavljanja, citanje u javnosti, govor u javnosti, mali razgovori, pridruzivanje razgovoru, davanje prezentacija, odgovaranje na postavljena pitanja, ucenje da budemo centar paznje, vezbe gledanja u oci i ucenje da budemo asertivni, izmedju ostalog.

Kako brzo idemo napred, je razlicito kod svake osobe. Svako zeli da mu bude bolje a bihejvioralne grupe ih uvek ohrabruju. Ali svaka osoba mora da odluci kako ce da napreduje. Resenje za socijalnu anksioznost je unutrasnje i mora doci od vas. Ne moze doci od drugih ili od vaseg terapeuta.

Na primer, mi ne teramo ljude da se uspinju na njihovoj lestvici napretka. Mi ne pritiskamo ljude da idu dalje u roku od jedne nedelje a oni misle da ne mogu. Mi ohrabrujemo ljude, motivisemo ljude i dajemo im priliku da rade na bilo kojoj od anksioznosti na hijerarhiji koju izaberu.

Suocavanje sa vasim strahovima ne funkcionise za socijalnu anksioznost osim ako nije odradjeno na pravi nacin. A to je da mi napravimo po jedan mali korak odjednom i postepeno se pomicemo nagore na lestvici anksioznosti. Vazno je da se osecamo udobno i sigurno na svakom koraku pre nego sto nastavimo dalje. Vazno je takodje da kognitivna strategija proradi zajedno sa bihejvioralnim koracima.

Evo zasto: Jedne veceri na sastanku bihejvioralne grupe, imali smo pauzu. Bas pre pauze, grupa je izabrala da se ide po prostoriji i da se radi formalno predstavljanje. Izvodjenja su bila vrlo dobra. Mi smo tada imali goste koji nisu verovali kako je profesionalno i mirno zvucala grupa socijalne anksioznosti. Ali kad sam se vracao nazad u prostoriju za terapiju nakon pauze, cuo sam da neko kaze:
- Mrzim da radim predstavljanje, vise nego bilo sta drugo!
A druga osoba iz grupe je odgovorila:
- I ja to mrzim!
Dakle, ovde je problem. Mi imamo ljude koji se profesionalno predstavljaju, skoro bez greske, ali su i dalje privrzeni starim ANT verovanjima, dok se predstavljaju. U ovom stadijumu, cak i da se najbolje predstavljaju na svetu, oni ce i dalje biti anksiozni i mrzece predstavljanja. Zasto? Jer nisu preokrenuli ANT-ove. Oni treba da kazu sebi istinu. Treba da kazu:
- Predstavljanja su nekad bila teska za mene, ali sam sada uradio dobar posao. Uskoro cu se osecati bolje u vezi toga.
Ako nastavimo da prisiljavamo nas mozak govoreci, "Ja mrzim da radim to.", posebno stvari koje radimo dobro sada, nase izvodjenje ce biti bolje, ali cemo se i dalje osecati negativno u vezi toga. Mi ne zelimo da se to dogodi. Vreme je da preokrenemo ANT-ove, jer vas mozak cuje sve sto vi kazete. Nece verovati u laz ako kazete laz. Zato kazite istinu umesto toga. Kazite sebi, "Ja sam uradio dobro predstavljanje" i uskoro ce vas vase verovanje i emocije pratiti.

Jedna nesrecna stvar u vezi ove serije je da nemate pristup grupi bihejvioralne terapije svake nedelje. Ove grupe bi vas osnazile, dale vam osecaj uspeha i pomogle vam u svakodnevnom zivotu. Medjutim, dobicete strukturu o dnevnim aktivnostima, o stvarima koje radite dok zivite. Da vam pomogne da postepeno smanjite anksioznost u socijalnim situacijama. Dok locirate druge ljude sa socijalnom anksioznoscu u vasoj oblasti, mozete koristiti ove seanse kognitivne terapije u grupi. A kad zavrsite ovu seriju, takodje cete razumeti kako bi bihejvioralna terapija sa grupama trebalo da se izvodi. Mi znamo da je bihejvioralna terapijska grupa od esencijalne vaznosti da dodjete na polozaj koji zelite u svom zivotu.

Tako da cemo naglasiti te bihejvioralne grupe i kako se vode na nekim od kasnijih seansi. Takodje imate i prirucnike koji prate ovu seriju u vezi bihejvioralnih grupa za socijalnu anksioznost.

Kada mi radimo nesto sto je drugacije od onog sto smo radili u proslosti, jako je vazno da to primetimo, damo sebi zasluge sto to radimo i onda preokrenemo ANT-ove.

Na primer, mozete reci:
- Da, to je bilo tesko za mene. Ali sam to uradio, i srecan sam sto sam to uradio. Nije bilo tako lose kao sto sam mislio da ce biti. U stvari, moze da bude bolje svaki put kad to budem radio.
Zapamtite ovu izjavu. Pocece da menja vase misljenje o sebi i o situaciji. Vi cete preokrenuti ANT-ove. Vase misli i emocije ce se promeniti a situacija vise nece izazivati anksioznost kao sto je to nekad bilo.

Evo jos jedan primer. Kad uhvatite sebe da kazete:
- Oh, ne! Ja mrzim da to radim!
Vidite da preokrenete te ANT-ove. Kazite sebi:
- Ja sam nekad mrzeo to da radim, ali mozda mi je sad malo lakse. Mozda to nije tako velika stvar kao sto sam nekad mislio da jeste.
Ovo je vrlo blaga pocetna izjava. Ali nas pokrece unapred. Dalje od koriscenja reci kao:
- Ja MRZIM da to radim.
Sto vise govorite da mrzite nesto da radite, vise cete mrzeti to da radite. Zato zaustavite sebe a onda napravite realisticnu, neutralnu izjavu.

Na primer, kazite sebi:
- Mozda sam mrzeo ovu aktivnost citav svoj zivot, ali sad ja radim nesto u vezi toga. I nije tesko kao sto je nekad bilo. Sada imam vise snage, znanja i mirnoce i znam kako da koristim moje metode da malo olaksam sebi. Tako da cu sada raditi tu aktivnost sa drugacijim gledistem. Ja to ne mrzim vise. Mozda jos uvek nije moja najomiljenija stvar da je radim, ali je samo neznatno blizu losem kao sto sam ja nekad mislio da jeste.

Tako sto cete poceti da vidite situaciju u realisticnijem svetlu, vise kao izazov a manje kao strah, to ce ubrzati proces izlecenja. Nakon svega, to nas nece ubiti, zar ne? Ustvari, ova aktivnost koja mi izaziva toliko mnogo anksioznosti, i nije nista narocito. Ja je verovatno mogu uraditi tako dobro kao i svako drugi.

Ovaj novi nacin razmisljanja, preokretanje ANT-ova, postaje jos interesantniji kako idemo na treci deo. To je sledeci prirucnik: Preokretanje ANT-ova (treci deo).

Nazad <<     Dalje >>

No comments:

Post a Comment

Followers