StatCounter

Prevazilazenje socijalne anksioznosti (socijalne fobije) korak po korak Ovaj blog je prevod terapije za socijalnu anksioznost. Preveo sam je volonterski, amaterski, sa audio traka. Ovo sto vidite ovde je potpuno besplatno. Imam samo jednu molbu za sve vas: Pisite o ovome na forumima gde je tema socijalna anksioznost, o ovoj terapiji. Pomozite da i drugi ljudi saznaju za ovo. Sto vise ljudi bude spaseno od socijalne anksioznosti, tim bolje!

Grupne terapije:

Beograd: bgdcbt@groupmail.c om, bgdcbt@gmail.co m
Podgorica: 7wazari@gmail.co m
Niš: soc.anx.nis@outloo k.com

Tuesday, November 17, 2009

Seansa br 8 - drugi deo

Ova seansa se fokusira na drugi i treci deo preokretanja ANT-ova. No pretpostavka je ista.

Preokretanje ANT-ova (drugi deo)
(ili nastavite preokretati te misli)

Mnogi od zadataka na kojima smo radili u stvarnom zivotu su stvari za koje smo otkrili da su u proslosti izazivali anksioznost. Ali sada aktivno radimo na tim stvarima i vazno je da PREOKRENEMO nasa verovanja i misli DOK ih radimo.

Zasto? Jer mozete izloziti sebe situacijama koje izazivaju anksioznost nanovo i nanovo - i to jos uvek nece smanjiti anksioznost. U stvari, ja sam bio izlozen svaki dan vrlo velikim socijalnim strahovima koji su me emocionalno obogaljili - a suocavanje sa mojim strahovima je samo pogorsalo stvari.

Zasto? Jer se nisam suocio sa svojim strahovima na odgovarajuci nacin. Nikad nisam znao kako da to ucinim. Ja sam samo pripremao sebe za poraz i neuspeh.

Mnogo godina sam mislio da ako se suocim sa situacijom koja izaziva snaznu anksioznost i izborim se sa njom, da cu onda pobediti moju socijalnu anksioznost. Ponekad sam i probao to da uradim.

Znate sta se desilo.

Ta situacija koja izaziva snaznu anksioznost je bila previse snazna za mene. Bila je previse intenzivna. Bilo je previse anksioznosti za mene da izadjem na kraj sa njom, tako da sam izgarao i slomio se.

Moja osecanja o sebi samom su me povukla, pao sam u depresiju, i bio sam sigurniji vise nego ikad da nikad necu prevazici ovu strasnu traumaticnu socijalnu anksioznost.

Suocavajuci se sa strahovima na ovaj nacin, ja sam postupao sa situacijom neispravno, mada to tada nisam znao. Trebao sam se suociti sa jednom malom situacijom, nauciti da budem uspesan u njoj, i onda nastaviti sa sledecom malom situacijom. Nakon izvesnog vremena, sve male situacije u kojima sam postao uspesan, preokrenem u vece situacije, i moja anksioznost pocinje da iscezava i da gubi kontrolu nada mnom.

Mnogi od nas su svakodnevno izlozeni situacijama koje izazivaju anksioznost. To moze biti na poslu, u socijalnim situacijama, u skoli ili u nekim drugim neophodnim duznostima (stvari koje obicno ne mozemo izbeci) - ali jednostavno izlaganje sebe aktivnosti koja nas plasi nije dovoljno.

Izlaganje, samo po sebi, ucinjeno na pogresan nacin, znaci da anksioznost NIKAD nece nestati - cak i ako izvodimo tu aktivnost koja nas plasi svaki dan svog zivota u toku dvadeset godina! To objasnjava zasto "suocavanje sa strahovima" ili "preplavljivanje" sebe sa strahom koji izaziva anksioznost ne funkcionise kod ljudi koji imaju socijalnu anksioznost.

Nama treba vezba i sistematsko izlaganje. I mi treba da postepeno dodjemo do suocavanja sa strahovima. Ali najveca greska koju mi, i mnogo puta terapeuti, pravimo, je da prisiljavamo osobu da se suoci sa strahovima pre nego sto je spremna.

Sve sto mi radimo u ovoj seriji je vodjenje prema prevazilazenju socijalne anksioznosti.

Dakle, zasto ja jos ne sugerisem da odete ispred stotinu ljudi i odrzite govor? Odgovor: jer vecina od vas jos nije spremna da to uradi. Ali vi ste mozda spremni da razgovarate sa tom jednom osobom sa kojom nikad ranije niste razgovarali.

Tajna ove analogije "suocite se sa svojim strahovima" je da se vi mozete suociti sa jednim strahom odjednom i to mora da bude mali strah sa kojim cete poceti. Mi moramo uvek pomicati nagore piramidu hijerarhije polako i promisljeno, i dobro planirano.

Na primer, ako ja osecam da se ne mogu predstaviti maloj grupi ljudi, mozda mogu biti spreman da se predstavim jednoj osobi, u zavisnosti od situacije i okolnosti.

Preduzimajuci svaki korak polako, sa svakim poboljsanjem, i ponavljajuci, ja radim protiv svoje anksioznosti na pozitivan, postojan nacin.

Ja uvek govorim mojim ljudima na prvom sastanku: "Pocnite i izbegavajte stvari zasad." Zasto? Zato sto oni nisu spremni za velike anksiozne korake. Njima su prvo potrebne kognitivne strategije u glavi, pre nego sto krenu u stvarni svet. A kad krenu u stvarni svet, to treba da bude sporo i unutar granica zdravog razuma. Uspeh se gradi na uspehu. Nikad se ne gradi na neuspehu.

U slucaju da se pitate, ljudi se suocavaju sa svojim strahovima polako, i po redosledu, dok se ne osete uspesno i sa vise samopouzdanja. Kako se osecaju sve vise uspesni i sa sve vise samopouzdanja, oni zele da pomicu svoj redosled i hijerarhiju, da probaju sledecu anksioznu situaciju.

Da bi preokrenuli ANT-ove moramo da ostanemo racionalni i moramo da idemo polako, ali sistematski, napred.

Nazad <<     Dalje >>

No comments:

Post a Comment

Followers